tisdag, februari 18, 2014

Ljud och oljud

Hjärtklappning. For upp ur sängen och sökte vilt efter källan till det starka pipljud som ekade i lägenheten. Det visade sig vara makens som är i London personsökare som han hade glömt att stänga av. Var sur och grinig efter det uppvaknandet.

Tänker: vilken skillnad ljud kan göra. När jag väcks av mitt eget morgonlarm är det ett snällt pinglande på rätt låg volym. Jag tycker alltid att det är jobbigt att gå upp eftersom jag är en trött typ, men humöret är rätt okej ändå. Men det där urstarka pipandet, det förstörde den första morgonkvarten. Tills jag stod och skulle väcka Tönnes som var lika trött som jag. Han var så söt där han sträckte på sig och skakade på huvudet och satte upp handen i en protesterande gest. "Stopp, jag vill inte." Jag sade till honom att jag förstod precis. Att jag var lika trött men att man måste kliva upp Och sedan lockade jag med att han skall gå på bio med sin ledsagare i eftermiddag. Då gick han med på att vakna.

Min röst är också ett ljud. Jag tror att det är trevligare för Tönnes att vakna av att jag lågmält försöker lotsa honom in i vakenheten än om jag röt "Stig upp! Vakna!" som en furir.

Trevliga ljud. Otrevliga ljud. Har stor betydelse och varierar mellan individer. Dock tror jag att alla hade tyckt som jag och Tönnes när vi kom ut till skoltaxin, att de fåglar som kvittrade glatt och våraktigt var ett synnerligen trevligt ljud.

Inga kommentarer: