lördag, mars 08, 2014

Och där kom mammaoron

Nu är ungen i djungeln. Inkaleden vandrar de, och sover i tält om nätterna. Jag var helt lugn. Så messade jag henne med det viktigaste budet någon kan få från Sverige ikväll, nämligen vem som vann melodifestivalen. Fnissade när jag sände iväg det och tänkte sedan att det är tveksamt om hon kan läsa det sms:et innan de är tillbaka i Cusco. Vet inte hur täckningen är i djungeln och så.

När jag tänkte mer på det där med att sova i tält kom jag plötsligt ihåg en förfärligt dålig bok jag läste för många år sedan och faktiskt kastade (det är kanske den enda bok jag har kastat som inte har varit förstörd på något vis). Det var en sådär fånig historia som blandade arkeologer på gräv i dold stad, tror det var lämningar efter azteker det handlade om där, skumma typer som var ute efter artefakter, knarksmugglare samt en myt om övernaturliga jaguarer. Givetvis var det ingen myt utan alla utom hjälten blev oppätna av ständigt aggressiva och blodtörstiga jättejaguarer.

Så nu ser jag för mig hur det stryker omkring rovdjur utanför ungens tält om nätterna.

Inga kommentarer: