fredag, mars 07, 2014

Ömhetsbevis

I morse låg jag och sov medan Björn tog hand om Tönnes och gav honom frukost och borstade tänder och så. Men jag blev väckt av en lätt buff på min axel. Det var Tönnes som stod vid min säng och lutade sig fram för att ge mig en puss.

Det här har inte hänt förut.  Jag blev så rörd. Och jag vet att Tönnes gav mig en puss till farväl eftersom det var fredag och han visste att han skulle till sin pappa. Jag säger inte att Tönnes med säkerhet vet att det är just fredag, men han vet att det är dagen då han byter boende och förälder. Det har varit tydligt i flera år att han har en känsla för vardagsveckans rytm. Det är inget önsketänkande från den blödiga föräldern som inte vill acceptera sitt barns funktionshinder; detta är ett faktum som de även märker i skolan.

Återigen visar Tönnes att han har dolda djup som rymmer mycket.

Inga kommentarer: