torsdag, maj 01, 2014

Att vara människa

Idag är det första maj. Jag har en bakgrund som gör att det är en dag som betyder något för mig. Till största delen för att jag känner mig som en länk i en kedja av människor som visserligen har sina inslag av mer välbeställda personer, men som mest består av vanligt folk. Hela mitt liv har jag burit med mig känslan av att det inte kan vara rätt att det skall finnas så avgrundsstora skillnader mellan människors utgångspunkter och livsvillkor som det gör. Kort sagt tycker jag att alla skall dela med sig så att alla får tak över huvudet, mat i magen och möjlighet till utbildning. Oavsett var, när och hur man är född. 

Ändå gick jag inte i något förstamajtåg. Är fylld av tvivel och obeslutsamhet och kunde inte välja vilket demonstrationståg som kändes mest som mitt detta valår. Eftersom livet i stort just nu präglas av meningslöshet valde jag att stanna hemma. Inte för att det kändes bra heller, men jag orkade inte.

Vilken patetisk ursäkt, va? Inte orka ta vara på rätten och möjligheten att manifestera vad man står för. Bara för att livet kommer i vägen. 

Ja, livet kommer i vägen. Till och med när man inte behöver undra varje kväll om barnen skall få någon mat i morgon. Eller våndas över arbetslöshet. Eller gömma sig för att undvika att bli slagen, eller vad som helst mer av det som finns av elände i vår värld. Den som befinner sig där har nog svårt att tänka på annat än det som ligger allra närmast. Att fundera på att förändra samhället samtidigt - det är en bragd. Det är där någonstans människans storhet märks som mest; att så många förmår lyfta blicken trots de tunga ok som pressar oss nedåt. De som förmådde göra det i de generationer som föregick mig är mina hjältar. 

Därför skäms jag en gnutta idag. Mina personliga tunga ok är ingenting jämfört med svält, förtryck, krig, diskriminering och hot. Men de är mina ok. Jag kommer igen en annan dag när jag orkar lyfta blicken. Min första maj år 2014 får helt enkelt komma när jag klarar att klänga mig upp på en barrikad igen. 

Frihet - jämlikhet - syskonskap!