fredag, maj 16, 2014

Ben

Visst, det är att slå in öppna dörrar att ondgöra sig över reklam. Men ibland kan jag inte låta blir för det är så dumt.

"Vackra ben i en månad" trumpetar en kvinnoröst. Jag blir genast orolig för vad som skall hända med de tjusiga modellerna i reklamfilmen. Har de medfödd benskörhet som de vet debuterar om en månad? Riskerar de att få knäskålarna krossade av en sverigedemokrat med järnrör för att de stått upp för medmänskliga värden? Nej, det handlar om att de skall vackra ben. Jaha, tänker jag lugnat. Sedan undrar jag. Vackra och vackra, ben som ben; jag trodde att det tog nio månader och var färdigt sedan.

Nä. Det tänkte jag inte alls. Jag vet vad det handlar om för jag är också programmerad av reklam och filmer och tidningar och gudvetallt. Det handlar om att raka benen. Och att medlet som annonseras gör att vi kvinnor kan slippa besväret med att raka benen mest varje dag eftersom medlet med stort M gör att hårväxten ligger lågt. Fråga mig inte hur det går till. (Fan tro´t.) Men vet ni vad. Jag vet ett annat sätt att slippa besväret med att raka benen mest varje dag: sluta raka benen mest varje dag.

Ett radikalt grepp, jag vet, men våga lite nu. Jag vågar säga att ni har vackra ben som de är. Med hår. Gles eller tät, mörk eller ljus. Skit i det. Du har ben. Det är liksom det som är grejen.

Inga kommentarer: