måndag, maj 19, 2014

Umgås

Befann mig i badrummet när det gick i ytterdörren och en röst milt sade "hallå".  Det var äldste sonen, som fortsatte med att säga att han bara var där för att spela ett tag med sina kompisar. Jag tänkte mig två-tre ynglingar som troppade efter honom upp till hans rum och häpnade över hur tysta de var.

När jag sedan lämnade badrummet var sonen i köket för att ta sig lite dricka. Först då trillade polletten ner. Så korkad jag är. Nu har visserligen pojken kompisar som han träffar och hänger eller går på bio eller tar långa nattliga promenader med, men när det är dataspel inblandade så umgås de via Skype. Kompisarna är alltså inte här i fysisk form, men annars stämmer allt: de spelar dataspel ihop fast de sitter var för sig i sina respektive hem. Nya tider, nya seder.

I helgen är det förresten Birdie, Sveriges nästa största LAN. Då kommer sonen vara där och umgås både fysiskt och virtuellt. Det bästa av två världar?

Inga kommentarer: