torsdag, juli 03, 2014

Att inte äga sin kropp

Oj, vad kvällstidningarna bidrar till förnyelse av svenska språket. Slötittade på Aftonbladet på nätet nyss och lärde mig ett nytt verb: bröstkuppa. Några kvinnor visade tydligen att de hade bröst. Själv skulle jag aldrig i livet ta av mig på överkroppen offentligt eftersom jag är väldigt blyg på det viset, men jag förstår inte skräcken inför det. Särskilt inte med tanke på hur fokus ofta läggs på just denna kroppsdel hos kvinnor i konst, reklam, film, litteratur, vad ni vill. Men när kvinnor väljer att visa upp sig utan avsikt att vara sexiga, då är det stötande.

Vi äger inte vår egen kropp. Någon annan, det vill säga en man, är den som sätter gränserna för när, var och hur vi får visa oss. Och vet ni vad. Det värsta är att jag också reagerar om jag ser nakna kvinnobröst på en strand eller om jag skulle bevittna en aktion som den tidigare nämnda bröstkuppen i Almedalen. Jag är givetvis lika hjärntvättad. Till att reagera inför ett naket kvinnobröst men inte höja ögonbrynet vid åsynen av ett naket mansbröst. Visst finns det en oskriven lag i större delen av vår nutida värld att män inte uppträder med bart bröst på kontoret eller i andra mer officiella och seriösa sammanhang, men en varm sommardag kan man se företrädesvis yngre män gå utan något på överkroppen. Det kan inte en kvinna göra utan problem om hon vill göra det. (Även om det är smartare att skydda sig mot solen genom att ha något på, men det var inte det saken gällde.)

Nej, jag kommer aldrig att bröstkuppa. Men det är idiotiskt att det skall betraktas som just en kupp när en kvinna tar av sig på överkroppen i något annat syfte än att förföra. Andra anledningar, som att avtäcka sin byst för att amma, gills inte. Som bekant.

Mansbröst. Inte stötande idag.
Caravaggio

Kvinnobröst. Stötande idag.
Tintoretto



Inga kommentarer: