måndag, juli 28, 2014

Dubbelnatur. Minst.

Jag söker nytt arbete och filar på CV och personligt brev.  Eftersom arbetsgivare sällan är telepater måste jag beskriva vad jag kan, och vilka egenskaper jag har som vore bra för just den tjänst jag söker. Inget konstigt eller nytt, det vet alla som söker arbete. Men för mig är det första gången jag söker arbete så här, och att skriva vad jag kan och är bra på är oväntat svårt. För även om jag i likhet med många andra människor har svårt för att slå på trumman för mig själv, så undrar jag ändå om jag inte har svårare för det än de flesta. Det är banne mig som att varje sak jag tar fasta på genast motsägs av något annat. Att tala om vad jag kan och har med mig är som att läsa en lista på biverkningar av en del mediciner: du kan tappa aptiten, du kan gå upp i vikt. Du kan bli sömnig, du kan få svårt att sova.

Jag är extrovert men har ett mycket stort behov av tystnad och ensamtid. Jag är social men mycket blyg. Jag är glad men deprimerad. Jag är snabb men tycker om att klura länge på saker. Jag tycker om att arbeta i grupp men gillar att jobba ensam. Jag får energi av att göra saker men blir fort utmattad.

Men så bra. Nu vet jag precis vem jag är, vad jag kan, och vad vilket av det som är det som väger över och är mest relevant information till en potentiell arbetsgivare.

Inga kommentarer: