torsdag, juli 24, 2014

Leve surrealismen

Det händer att jag hakar upp mig på ett ord. Att jag börjar tänka aktivt på det och upprepar det gång på gång inne i huvudet. Liksom tuggar och smakar på det. Då blir ordet till sist garanterat konstigt och obegripligt. Hur kom någon på att sätta ihop ljud till just det där? Och så låter ordet underligt i flera månader efteråt.

För tillfället har jag hakat upp mig på singel. Det började med att jag helt enkelt läste fel och trodde att jag läste en annons för prima snigel, men det var det förstås inte. Det var en annons för grus. Jag fnissade. Sedan dök ordet upp i TV-reklam i samband med någon salva som skulle tas i singeldos. Haha, snigeldos, sade jag inne i mitt huvud. Det låter mycket roligare så.

Nu såg jag en till reklamfilm som är riktad direkt till sniglar, nej förlåt, singlar. Det är visst en kontaktförmedling för, citat, "elitsniglar". Mittåt, elitsinglar.  Jag kan inte låta bli! Singel låter mer och mer knasigt och jag bara måste ersätta det med snigel.

Det värsta är att jag har börjat byta åt andra hållet också. Kom att tänka på den roligaste kampanj jag vet för att få folk att betala TV-licensen, ni vet den där när barn fick uttala de hemskaste straff de kunde komma på för vuxna som inte betalade - jodå, nu sitter kampanjens slogan i mitt huvud, förvanskad till "Vill du ha en singel på ögat?"

Surrealism, du förgyller mitt liv.

P.S. När jag googlade snigel på ögat för att hitta filmen dök det till min stora häpnad upp ett blogginlägg som någon människa hade skrivit om det här redan år 2008. Jaha, titta, det var ju jag....

Inga kommentarer: