måndag, juli 07, 2014

Party pooper

Sedan jag var femton år och bestämde mig för att aldrig börja dricka alkohol har jag naturligtvis mötts av reaktioner på det beslutet. Särskilt som jag samtidigt valde att bli organiserad nykterist, det vill säga vara medlem i en organisation som arbetar förebyggande och vill vara ett alternativ till alkoholnormen. Jag har heller aldrig varit mycket för att flyga under radarn, så att säga. Alla som lär känna mig får rätt snart veta att jag är nykterist. Jag kan ärligt talat inte säga om det beror på att det är jag själv om är så attans snabb på att tala om det, eller om det beror på att alkoholen är så ständigt närvarande i samhället att det inte ens går att undvika att tala om den. Hur som helst. Jag har hört det mesta folk kan ha att säga till en nykterist. Ibland förvånas jag. Särskilt när jag första gången som tonåring hörde någons bekännelse om att det var kul att vara full.

Jaha? Trodde du att jag inte hade fattat det? Är det inte det som är grejen med drogen, att den ger ett rus som man gillar?

Det finns mycket vi människor gillar som vi vet är destruktivt för oss. Sådant vi faktiskt undviker därför att vi vet att njutningens konsekvenser är allt annat än njutbara.  Att vi människor som släkte är inkonsekventa och kortsynta, det vet jag alltför väl. Jag är ju själv precis likadan. Men jag vet inget annat än alkohol som är så heligt. Om närvaron och bruket av alkohol ifrågasätts blir det liksom dålig stämning. Ingen vill vara en glädjedödare så de flesta håller tyst.

Tro det eller ej, även jag håller tyst mycket mer än du vet om. För jag vill inte vara den där som påpekar att nä nu är det för mycket socker i den där läsken. Nu måste du faktiskt börja röra på fläsket om du skall må bra ju äldre du blir. Kom igen nu och börja sopsortera för den här planeten håller på att dö. Vi äter alldeles för mycket kött. Men oj. Visst ja. Allt det där pratar folk öppet om. Petar på andra för att säga till dem att tänka efter lite. Det går att ifrågasätta och prata om. Inte om alkohol som är den mest använda drogen i vårt samhälle - och dessutom laglig. För vi måste ha den. Vi måste ha alkohol för annars kan vi inte uppleva glädje.

Är det vare sig bra, eller sant?


Inga kommentarer: