måndag, juli 07, 2014

Skillnaden mellan norr och söder

Dessa kulturkrockar. Trots att jag tillbringat stora delar av min barndoms somrar utanför Skellefteå och ansett mig vara halv västerbottning är det så mycket jag inte vet. Jag insåg detta när bror min, som varit Umeåbaserad sedan 1988 (bortsett från ett år då han och hans familj bodde i Skåne), och min svägerska berättade om hur det är att köra söderut med bil. Skillnaden är stor.

De återberättade med inlevelse hur det är att köra om natten längs motorvägarna nedåt landet. Först som vanligt; bilen med de extra strålkastarna som är finfina att ha för att lysa upp små och slingriga skogsvägar om vintern på väg till stugan ger god sikt. Men sakta börjar ett problem göra sig gällande. Föraren bländas oftare och oftare av det starka återsken som trafikskyltarna ger ifrån sig när billyktorna (plus de extramonterade strålkastarna) ger ifrån sig sin ljusflod. Ju längre söderut, ju tätare kommer skyltarna. Historien förtäljer att när svägerskan körde bad hon att få sina solglasögon. Bror min sade att han inte trodde att det var lagligt att köra med solglasögon om natten. Problem!

Klart att det är skillnad. Definitivt i jämförelse med att köra mot norra Sveriges inland. Det är Vindeln och så kör man några mil och så står det Lycksele och så kör man flera mil till och så står det Storuman och så kör man. Repetera valfri sträcka, principen gäller oavsett slutmål. Söderut är det skyltar mot Strängnäs, Norrköping, Göteborg och Pyttemåla varje kilometer. Klart man blir bländad. Och måste välja mellan att köra med solglajjor på eller att dra ur säkringen till extrastrålkastarna.

Nu har jag lärt mig det.


Inga kommentarer: