fredag, juli 25, 2014

Systrar, bröder & Cab Calloway

Jag minns inte längre om det var Magnus eller jag som började med att kalla varandra för broder och syster i fin godtemplaranda. Tror det var Magnus. Länge sedan är det i alla fall. Jag gillar tanken på att man delar ett syskonskap i anden. Det är lite synd att vi tappat ordbruket. 

Tankarna leker ping-pong som vanligt och från detta med syskonskap letade jag i minnet efter låtar om sådant. Den första som ploppade upp i mitt huvud var There's a boat that's leavin' soon for New York. Sången är ur Gershwins opera Porgy and Bess och framförs av rollfiguren Sportin' Life när han lurar med sig Bess på villovägar. Broder Andersson har verkligen aldrig lurat ut mig på dylika så sången stämmer inte med livet här. Men Cab Calloway kan aldrig vara fel och han benämner Bess som syster, så... lyssna särskilt till hur han sjunger ordet "sistah". Lovely.

Inga kommentarer: