söndag, augusti 10, 2014

Handarbete new school

Fick ett infall att det vore roligt att göra korsstygnsbroderier med bevingade ord, förnumstiga levnadsråd och Egen härd är guld värd. Flinade lite inombords tills jag började fundera på hur jag skulle gå till väga. Inledde med att tänka på material. Något tyg att brodera på, brodyrgarn, någon mer nål än de tre trotjänare som jag sytt i knappar, fållat gardiner och sytt fast märken på minstingens scoutskjorta med, och så stramalj eller vad det heter och så säkert ytterligare broderiparafernalia som är okänd för mig. Jag har inte utrymme i budget för plötsliga hantverksutsvävningar så det var ett verkligt aber. Sedan tänkte jag på att rita upp mönster och hur äckligt stora inslag av matematik det innebär. Fick huvudvärk och mindervärdeskomplex.

Sedan tänkte jag inte mer utan gjorde vad varje vettig människa gör nu för tiden; jag öppnade ett dokument i Word. Skrev frasen jag ville föreviga i en korsstygnsfont. Sparade dokumentet som pdf. Tog en ögonblicksbild av pdf:en och sparade som JPEG. Voilà. Redo att instagrammas eller läggas ut på Facebook, helt utan garnkostnader, sönderstuckna fingertoppar och sneda stygn.