fredag, september 12, 2014

Partiledardebatt och navelskådning

Slötittar på partiledardebatten så här fredagen innan valsöndagen. Så här nära valet undrar jag vad debatten tillför. Vi vet redan vad som skiljer partierna åt vad gäller hur vi tycker att ett samhälle skall byggas, samt människosyn. Jag tycker exempelvis inte det är så intressant att höra Björklund och Fridolin återigen tala om hur olika syn partierna har på skolan. Även om den debatten var lite rolig för Fridolin tog poäng på Björklund vilket jag ivrigt applåderar. Och självklart hoppas jag att Åkesson skall göra bort sig riktigt, riktigt rejält. Han är just nu på rätt god väg - applåder! Men jag undrar ändå vad den här debatten kan tänkas tillföra osäkra eller ljumma väljare. Inget nytt kommer fram. Och om den skulle vara tänkt som en sammanfattning, som samhällsinformation liksom, så är tonen för hätsk och tempot för stressigt.

Jag lite svårt att hålla intresset uppe. Tankarna vandrar istället åt andra håll. Som till när Rödtotten och jag nyss sammanstrålade i köket - han tittar också på partiledardebatten - och jag frågade hur han skulle ha röstat om han hade fått rösta i år. Han och jag skulle inte röstat lika i riksdagsvalet, visade det sig. Men det är lugnt. allt är okej så länge han inte vid nästa val röstar på det partiet, eller det, eller det, eller... nä. Huvudsaken för mig är att han har en människosyn som aldrig ens skulle kunna snudda vid Sd. Jag är trygg.

Sedan funderade jag lite mer. På om jag är non-konformist eller konformist. Jag kom fram till att jag på en del sätt är normbrytare. Men att jag i mycket högre grad inrättar mig i de olika led vi står i under livstiden. Jag följer med. Ergo: konformist.

Min självbild får sig ytterligare en tillstukning. Jag som trodde jag stod på barrikaderna!

Inga kommentarer: