tisdag, september 16, 2014

Taxiprat

Jag hade otur när jag tänkte när jag bokade in tid hos sjukgymnasten förra veckan. I imorse upptäckte jag att jag skulle lämna Tönnes till skoltaxin samtidigt som jag redan borde ha befunnit mig på en buss på väg till husläkarmottagningen. Lösningen blev att beställa taxi.

Vi kom ut Tönnes och jag, och så stod en taxi där. Inte skoltaxin, utan min, men Tönnes började tvekande gå mot den ändå eftersom han kände igen chauffören, som brukade köra honom förut. Vi stod och pratade och Tönnes tyckte det var lite skojigt att det var fel fast det ändå var rätt. Så kom skoltaxin och Tönnes sken upp och sträckte ut armarna i en välkomnande gest som tydligt sade "nu blev det ju rätt". Jag var glad. Tönnes gamla chaufför var glad. Tönnes nya chaufför var glad. Jag tror banne mig att även de barn som redan satt i skoltaxin var glada.

Tönnes for åt sitt håll och jag åt mitt. Vi hann prata ganska mycket politik och Sd på vägen till mottagningen, chauffören och jag. (Jaja, såklart att det var jag som satte igång.) Han var rätt påläst och rent allmänt samhällsintresserad och hade koll på valutgången på olika ställen. En trevlig karl. En vanlig hygglig svensk med god fattningsförmåga - som drar slutsatsen att stor invandring drar ner de svenska skolbarnens kunskapsinhämtning och resultat. Se på Finland, sade han, där har man nästan ingen invandring och se hur bra de finska skolorna presterar.

Självklart skulle han inte rösta på Sd, sade han. Men jag anade mig till en fortsättning: ... än. Den dag Sd blir helt normaliserat vet man inte.

Det är därför jag aldrig kan instämma helt i att de som är medlemmar i Sd, eller de som röstat in dem i beslutande församlingar, skall få vara ifred. De måste faktiskt förklara sig. I det finns både möjligheten för dem att berätta vad det är de tycker problemet egentligen är om de nu inte är främlingsfientliga, och en möjlighet för oss som aldrig kan förstå att peka ut brister i det resonemang som leder till att svaret är minska invandringen (som ju är så förfärligt jättejättestor).

1 kommentar:

em sa...

De flesta interner på våra fångvårdsanstalter har ätit tomater. Bjud inte dina barn på tomater - de kan bli kriminella!

Jag har åkt mycket taxi (sjukresor här på landet) i mina da'r och till min stora förvåning insett att många av taxikillarna (väligt få tjejer som kör) har samma inställning som din chaffis.
Margaretha