måndag, november 17, 2014

Biodöden; jag är skeptisk

Betalat 145 kr för biobiljetten. 35 kr för en Mer och en rulle Mentos. Det ser ut att bli fullt i salongen = många biljetter plus dricka å popcorn å godis. Detta betalar vi glatt trots tider av streaming, nedladdning, hyr- och köpesfilm. 

Uppenbarligen gillar vi människor att försöka tillgodogöra oss innehållet i en film samtidigt som vi sitter och skaver armbågarna mot pladdrande främlingar som lämnade folkvettet hemma. Jag vill påstå att den där biodöden man pratat om i decennier känns rätt överdriven. 

Och nej, jag är inte jätteförtjust i att gå på bio. Vill helst slippa puckon som pratar högt och biter så det knakar i äpplen eller är allmänt jobbiga medan jag vill försjunka. Undantaget är om jag hamnar i en stor salong där jag får plats med armar och ben och grannarnas närvaro inte är så påträngande. Då är det riktigt trevligt. Men ikväll, mina vänner... liten salong. Folket runt mig luktar öl och har mössan på inomhus. 

När jag jämför detta med en dvd-film, soffan, mitt te samt möjligheten att pausa och gå och kissa när jag behöver, då känns kvällens nöjeskostnad rätt sur och svår att försvara. 

Hjälp. Det är trångt här. Lätt klaustrofobisk. Om vi pratar biodöd här, är det nog mitt lik som kommer att påträffas i salongen. Anledning: irriterades till döds.