onsdag, november 26, 2014

Morgonbestyr

Sådant jag inte vill mötas av när jag kommer in igen efter att ha lämnat Tonåringen vid taxin halv åtta en mörk novembermorgon: Utegångsfåret står och tejpar fast sulorna till sina sneakers med silvertejp och förkunnar glatt "förresten mamma så behöver jag nya skor".

Mm, jag såg det. Och förmodligen har de varit söndriga länge och meddelandet hade kunnat lämnas vid en tidpunkt då det gick att göra något åt saken. Jag antydde detta och fick svaret att han var glad att han kom ihåg att säga det nu. Efter det kunde jag inte säga så mycket. Jag vet ju själv allt jag glömmer hela tiden. Lyckades i alla fall hitta ett par mer vintriga kängor som inte var alltför trånga som han får klara sig med idag. Det räddade min dag, i förbigående sagt.

Jag tog de trasiga pjucken och gick mot soptunnan och sade att de här kastar vi. "Väntavännavännavänna" ropade Utegångsfåret (som slår både mig och sin morfar när det gäller att prata snabbt och otydligt trots att vi båda är erkända snabb-och otydlighetspratare), "de måste få en liten begravning". Så tog han skorna och lyste välsignelsen över dem innan han dumpade dem. Avslutade med "vila i frid". Se där vad gedigen kyrklig fostran ger i kombination med humor och snabb situationsuppfattning. Fin pojke.

Inga kommentarer: