måndag, december 08, 2014

Solstrålarna

Vid hemkomsten från jobbet möttes jag av två glada söner som stod i köket och pratade om något. Jag lämnade matkassarna i deras ömma händer och tänkte någon sekund på frågan som Rödtotten kastat ur sig direkt jag klev in.

"Mamma, visst är det ok att Utegångsfåret ser på the Walking dead?" Jag hann tänka flera saker innan jag svarade. Att för några år sedan var det Rödtotten som skrek till lillebror att genast byta kanal när ett ovanligt läskigt program dök upp, för det borde inte lillebror se. Att mina barn gillar ruskiga filmer och läskigheter på ett sätt som jag inte fullt ut förstår. Och att det i det aktuella fallet förmodligen redan var för sent att stoppa. Så jag svarade "Ja, du är stor nog att känna själv om du mår dåligt av att se något - och att då sluta upp med det". Utegångsfåret svarade "Jag sover bra om nätterna" (han är snabb, den lilla grisen, nej fåret) och försvann sjungande upp till sitt rum.

Då avslöjade Rödtotten med ett kärleksfullt överseende leende att det var som jag trodde, det var för sent att stämma i bäcken. Utegångsfåret hade sagt till sin storebror "Jag har redan tittat lite på the Walking dead, jag är inne på andra säsongen. Men säg inget till mamma." Det var här Rödtotten tyckte att det vore lite fånigt att liksom backa Utegångsfårets läskighetsnivå när han redan passerat den. Och så minns han säkert vad han själv tittade på vid samma ålder...

Men jag undrar nu vad Utegångsfåret avser när han använder ordet "litet".

Inga kommentarer: