onsdag, januari 21, 2015

Rensning och tankar

Svår dag. Vissa årsdagar åker bara förbi, andra år plågar de dygn i förväg och är svåra att ta sig genom. I år är det uppenbarligen så. Då är det skönt att ha som prioriterad arbetsuppgift att rensa bokhyllorna på jobbet. Det är roligt att botanisera bland den vilda blandning av böcker som samlats genom åren. Det är facklitteratur som är antingen fruktansvärt daterad till producerad på 2000-talet, det är mängder med rapporter med samma aktualitet som ovan, det är skönlitteratur och det är pjäser, diktantologier, studiematerial - och Djurens liv av Alfred Brehm, band V.


De bästa fynden idag är tre studiematerial. Det första är Efter noggrant iakttagande, ett studiemedel om kommersiell ungdomskultur. Det var det studiematerial som var i ropet precis när jag gick med i UNF, och det har satt outplånliga spår. Det andra är ANT-boken. Mona utropade "det var min Bibel" när jag höll upp det. Materialet användes i skolor när hon och jag var unga. Det tredje är det som tog över efter ANT-boken som UNF:s skolmaterial; Ung, en studiecirkel om känslor, kompisar och droger. Mona och jag utropar det gärna till ett av de kanske bästa studiematerial i den kategorin som vi vet. Jaja, vi är medelålders och nostalgiska, men vi fortsätter att få något varmt i ögonen när någon säger "om känslor, kompisar och droger". De här tre materialen ställer jag nu i en tidskriftssamlare som jag märker "Heligt". Ingen får kasta dem. Någonsin. Sparas för evigheten.

Vad nu evigheten är. Men det orkar jag inte tänka på mer idag. Åter till bokhyllan. Lunchpausen är slut.



Inga kommentarer: