onsdag, februari 18, 2015

Nöden, uppfinningarnas moder

Rödtotten ville sysselsätta sig och satsade på att göra kladdkaka. Jag hade på tungan att föreslå sysselsättningen packa upp efter Järvsötrippen eller ta ett varv med dammsugaren, men hade inte hjärta till det. Kladdkaka är roligare, så är det bara. 

Blev oväntat roligt när han frågade var strösockret var. Det är slut eftersom jag inte orkade handla idag. Gå och handla socker i lilla affären? Nä, orka, då måste han byta från pyjamas till kläder. Knacka på hos grannen och be om att få låna? Nä, måste ta på kläder även då (och så är det lite blygt, tror jag). Mortla sockerbitar? Jajamän! Synd bara att morteln hör till de saker stora barnen packade undan redan före jul och står på vinden. Hammare? Hittade ingen, men väl en skiftnyckel. 

Efter att ha gått lös på sockerbitarna med skiftnyckel en stund kom "jag tror jag gör det här mer komplicerat än vad jag behöver". Och så gick han över till grannen! 

Säga vad man vill, han är lösningsorienterad. Jag är imponerad och ser fram mot kladdkaka senare ikväll.