fredag, februari 06, 2015

Skönhetsvårdsfiasko

Jag ägnar min inte åt någon mer avancerad skönhetsvård än att ibland ha mascara och kajal runt ögonen, men det händer att jag får ryck och ger mig ut på svag is. Det hände ikväll.

Den här vintern har gått hårt åt mina naglar som bara bryts av i vertikal riktning och skivar sig och är mjuka och ämliga. Så nu fick jag för mig att jag skulle ha lösnaglar ett tag för att slippa den jobbiga känslan av naglar som brister när de kommer i närheten av precis vad som helst, exempelvis hårstrån. (Sant.) Jag har faktiskt använt lösnaglar en kort period för över ett år sedan, starkt inspirerad av min fashionabla dotter, så jag hade tillförsikt när jag inskaffade (korta) lösnaglar och även medel för att ta dän sagda naglar så småningom. Köpte en flaska extra starkt lim också, här skulle inga naglar lossna under natten bara för att jag vände på mig i sängen. Det här hade jag koll på, tänkte jag.

Det visade sig vara hybris. Jag hade glömt att det jämra limmet omedelbart fastnar på fingertopparna. Det gör att a) det är nästan omöjligt att få nageln i rätt läge eftersom den vill följa med fingertoppen som den har fastnat på, att
b) när man väl har pressat fast nageln å rätt ställe måste man slita loss fingret som använts för att utöva tryck mot nageln, vilket i sin tur orsakar
c) att den släta och blanka ytan på nageln förstörs, innebärande att
d) själva poängen med lösnaglar nästan helt försvinner eftersom man då ändå måste gå över dem med lack av olika sorter för att de skall se hyfsat snygga ut, samt
e) att jag nu inte har någon känsel i fingertopparna eftersom de är täckta med lim.

Fattar inte hur folk gör som ägnar sig åt sådant här och mycket mer varje dag. Jag är tydligen inte skapt för flärd. Det är lite synd för jag är väldigt fåfäng.

Inga kommentarer: