torsdag, februari 05, 2015

Ovänliga små ord

Läste om den Sd-märkte nämndeman vid Solna tingsrätt som på Facebook uttalat sig om en gruppvåldtäkt på följande charmerande vis: "varenda svensk sossekärings högsta dröm". Jamen de är väl för mysiga, de där sverigedemokraterna. Så folkliga, så vanliga, och så säger de som det är. Halledudanedej vad fina de är.

Man kan bete sig hur som helst om man är sverigedemokrat. Uppenbarligen.

Blev så äcklad och arg att jag tänkte onda saker. Förskräcktes sedan av min egen illvilja och försökte tänka om. Det gick inte så bra men försöket utmynnade i en ny tanke. Jag hade inga större problem att hitta arga och nedsättande ord för Sd, men det beror på att jag i stunden föreställde mig klumpen Sd. Inte individerna, utan gruppen. Precis som vi människor oftast gör delade jag upp mig och Sd-anhängare i mig och dem. 

Tänkte vidare att stode jag öga mot öga med en av dem så skulle jag antagligen förhålla mig annorlunda. För det är svårt att vara aktivt ovänlig mot någon som man ser som människa, som enskild person. Prova själv. Säg något ovänligt om exempelvis mig nu. För dig själv, tack, jag orkar inga ovänligheter. Visst är det svårt? 

Och det är här någonstans jag börjar komma fram till en poäng. Om vi kan se varandra i ansiktet när vi pratar blev det mindre av hatiska uttalanden. Oense kan vi vara. Rasande osams. Hata motparten och hens åsikter. Men de där mer eller mindre anonyma elakheterna som det duggar tätt av i kommentatorsfälten, de lever inte sitt eget liv vid fysiska möten.