torsdag, maj 07, 2015

De goda människornas tystnad, ni vet

På väg till jobbet hann jag läsa om bombhotet mot en rättegång i tingsrätten. Tänkte de dystra tankar som kommer upp vid sådana tillfällen, men sedan släppte jag det. Så tog bussen plötsligt en väldigt oväntad omväg. Jag blev förstås irriterad, som man blir. Gnölade lite inombords när jag klivit av bussen och tog mig under järnvägen och upp till Kungsgatan igen. Men det var inte förrän jag kom fram till mitt övergångsställe som jag plötsligt förstod och hajade till. Såklart är det avspärrat. Tingsrätten ligger längre ner på Kungsgatan till vänster i bild.

Då blev jag rädd. Och oerhört arg över att jag blev rädd, eftersom det är det terror går ut på; skrämma människor till att inte agera som de vill. På samma gång sitter jag i den naiva bubbla av trygghet som den lever i som har växt upp helt skyddad från våld och övergrepp. Jag kan ju inte riktigt tro att det faktiskt är en reellt hot. Att det skulle kunna smälla några kvarter bort från där jag sitter. Det är väl inte på riktigt?

Jo. Oavsett om det finn en faktisk bomb eller ej så är hotet på riktigt. Hotet mot demokratiska processer. Hotet mot en god människosyn. Skrämseltaktiken som användes för att göra Hitler till rikskansler 1933 fungerar utmärkt även idag - för det börjar inte med den stora smällen. Det trappas upp. Tankegångar normaliseras och sedan börjar man sakta pressa på.

Vi får inte skrämmas till att ge oss. Jag är engagerad inom två organisationer som båda tar ställning mot den där skiten. Här är två förslag på något att göra. Visst, det är i det lilla. Men om vi inte gör något i det lilla händer ingenting alls.

IOGT-NTO
Torsdag 21 maj är det FN:s Världsdag för kulturell mångfald. Vill du vara med och bidra till kulturfesten på Stora torget i Uppsala kl 16-18 den 21 maj? Eller känner du någon som spelar, sjunger, dansar, läser dikter, spelar teater eller utövar kultur på något annat sätt? Vi tänker att det ska vara många korta delar, kanske 5 minuter vardera, och att det blir en riktig kulturexplosion!
Mejla uppsala(a)iogt.se om du vill vara med. (Ursäkta att jag inte gör epostadressen klickbar, vill undvika spam.)




Svenska kyrkan
Gör inte skillnad på människor är ett initiativ av Svenska kyrkan i Stockholms stift. Gå in och gilla facebookgruppen. Starta liknande initiativ. Sprid ordet.

Och til syvende og sidst handlar det om att själv ta ställning. Gå igenom sina egna fördomar. Och prata med människor. Det sista är kanske det svåraste. Inte att prata med bekanta eller främlingar; nej, det svåraste är att ta en allvarlig diskussion med nära vänner eller familjemedlemmar som man börjar tycka har åsikter som känns för snäva och fördomsfulla.

Inga kommentarer: