lördag, juli 04, 2015

Öppna ditt fönster

Tänker då och då på hur kunskap förs vidare. Hur det kommer sig att vi får med oss sångtexter, namn på skådespelare, politiker, och vetskap om Ådalen -31 även om vi är födda långt efter de företeelserna och händelserna var aktuella. Jag tycker det är fint. Det känns tryggt. Allt sopas inte bort, och även om det inte är de stora livsavgörande kunskaperna det handlar om, så är det ändå ett kulturarv. 

Det är så det gick till när jag som gick i mellanstadiet 1978-81 på musiktimmarna fick sjunga både ABBA-låtar, visor ur Nu ska vi sjunga, och gamla schlagers. Jag kan än idag texten till Öppna ditt fönster utantill, trots att den inte var en hit i min generation, och knappast heller i min musiklärares trots att vi då tyckte han såg ut som han fastnat i 50-talet och måste vara urgammal. 

Jag måste förresten passa på att här och nu frambära en hyllning till honom. Käre Sören, du hade en tramporgel till ditt förfogande. På denna orgel kompade du oss glatt och kompetent. Du hanterade våra suckar och himlande med ögonen i fjärde klass, då du konsekvent plöjde igenom Nu ska vi sjunga - med något undantag då du lät oss sjunga något poppigare som tröst. Idag förstår och gillar jag ditt upplägg. Framför allt förstår jag din utbildningsplan. Du gav inte upp fast vi måste varit asjobbiga. Tack! 

Den här kunskapsöverföringen som smyger sig på oss, det kallar jag allmänbildning. Och livet blir roligare ju mer man vet. Tänk alla skämt man går miste om, alla tillfällen till skratt, om man inte vet vad som åsyftas! Och det är heller inte så dumt att en het julilördag börja gnola "varför gå och sörja och på bekymmer dra" - och upptäcka att det går att sjunga sig igenom hela sången eftersom den sitter som berget. 

Varför gå och sörja och på bekymmer dra, 
nej, nu ska vi börja med solskenssångerna. 
Varför går du bara och verkar arg och sur, 
nej, släpp dig loss och följ med oss och sjung i munter dur!

Öppna ditt fönster, släpp in lite sol, 
glöm den snö, som föll i fjol, 
tänk på rosor och viol! 
Lätta ditt sinne och tag livet glatt, 
så får du säkert lyckan fatt.  
Låt ej sorg och bekymmer få trycka dej, utan ta några blommor och smycka dej. Så tag och öppna ditt fönster, släpp in lite sol, tag en minut och titta ut.
Text: Börje Larsson Musik: Sune Waldimir