fredag, februari 05, 2016

Människor. Bra grejer.

Nu är jag sådär rörd igen, som jag kan bli av att träffa människor. Jag har haft besök av Stig från Alunda, som ville lämna över lite papper, ta reda på vilket konto föreningens medel skulle sättas in (föreningen hade beslutat att låta pengarna gå till distriktet) och be mig snabbgranska räkenskaperna för året. Föreningen har beslutat om att läggas ned, så det var i den stämningen han kom. Lite nostalgisk och med många minnen att dela med sig av när jag visade att jag ville höra.

Det är mycket som hänger ihop. Godtemplarlokalen och bygdens historia. Insatser från enskilda personer, gåvor till föreningen, arbetsinsatser och roligheter. När man har varit med så länge som Stig är det mycket som har hänt (han är idag 89 år). Exempelvis har han har flera gånger i yngre dagar blivit svensk mästare i orientering i dåvarande IOGT:s orienteringsmästerskap. Jag som tycker att orientering är hopplöst svårt är mycket imponerad. När han sedan nämnde att han spelar schack också insåg jag att här hade jag en problemlösare. Stämmer, när jag tänker tillbaka på kontakter genom åren. Inget gnäll om hur jobbigt det är för allt mer ålderstigna medlemmar att sköta ett rätt svårskött hus, utan mer fokus på att nu går det inte längre, så vad gör vi?

Och viljan att göra rätt för sig. I de räkenskaper för 2015 som vi tillsammans granskade fanns två poster som var markerade med frågetecken, eftersom de utgifterna kommit efter föreningens årsmöte då man beslutade om nedläggning och de facto inte längre hade någon styrelse att fatta beslut i. Det var blygsamma poster som omfattade en blomma till födelsedagsuppvaktning, och ett bidrag till Röda Korset till minne av en avliden medlem. Stig frågade mig om jag kunde godkänna de utgifterna. Givetvis, svarade jag, de är mer än rimliga. Ja, sade han och skrattade lite, annars är det så att jag tog ut de pengarna så jag skulle kunna ge dem till dig om du inte hade gått med på utläggen.

Vi pratade över en timme. Jag är tacksam över att min dag bjöd på det.

Inga kommentarer: