tisdag, april 12, 2016

Vårtecken

Jag är föga originell och skriver nu om vårtecken. Som allergisäsongens intåg. Eller som i att jag vet att det är vår för att jag alltid har grus i skorna eftersom allt grus som ligger kvar efter vinterns sandning inte har blivit uppsopat än och gärna hoppar innanför just mina kängskaft eller vid hälen. Antingen har jag extremt smala hälar och vrister eller så blir jag på fullt allvar attackerad av tänkande grus varje vår.

Andra vårtecken är att den skumögde glatt tänker "O, nu ser jag tussilago och blåsippa" och på närmare håll ser att det är färgglatt papper eller plast som ligger längs med vägrenen.

Vid min hemmabusshållplats ligger mängder av cigarettfimpar. Mycket mer än vad det gjorde där jag bodde förut. Vackert är det inte och fast jag ser dåligt tror inte ens jag att det är vitsippor. Och jodå, där finns en ordentlig papperskorg. Man måste inte kasta fimpen i gräset. Man måste kanske ta några steg för att gå till papperskorgen, förstås, och orka och sådär.

För någon dag sedan väntade jag på bussen tillsammans med ung donna som rökte. När bussen kom i synhåll fimpade hon genom att trampa på ciggen. Och lät den ligga kvar. "Ursäkta mig", sade jag, "men nu blir jag nyfiken. Varför lägger du inte fimpen i papperskorgen?" Hon såg förvånat på mig och svarade att det törs hon inte. För det är brandrisk och hon har varit med om att det börjat brinna i en papperskorg på grund av varm fimp. Eller, hon hade en kompis som hade sett det. Eller, det var kompisens syssling som hade hört talas om att det hade hänt en gång när det var väldigt torrt i markerna och plötsligt hade hela Sundsvall brunnit upp.

Ja, inte vet jag. Men vår är det i alla fall, och det är skönt.

Inga kommentarer: