tisdag, juni 07, 2016

Ödesval

Det är tider att begrunda de stora, historiska skeendena. Det är tider att ta ställning. Det är tider att fundera över linjer och riktningar, men det är svårt att hitta riktningen eftersom det inte går att ha överblick över allt som händer. Det som, om säg trettio år, verkar ha varit de självklara valen är inget vi klarar att se där vi befinner oss mitt i smeten.

Jag har upptäckt att jag är lite av en war-buff när det handlar om världskrigen på 1900-talet. Jag läser gärna om eller ser film om de tiderna. Inte så konstigt, många tycker i likhet med mig att det är något märkligt med det där att kriget som alla var överens om varit fruktansvärt bara ledde till ytterligare ett krig. Och när jag läser om mellankrigsperioden får jag samma känsla som man får av att se på film hur hjältinnan går in i ett rum där man vet att skurken är och man bara vill ropa "Akta dig, det står en yxmördare bakom dörren!". Med eftervärldens blick är det lättare att säga vad som möjligen hade kunnat undvikas - men för den som levde mitt i det fanns inga kartor att navigera efter.

När jag som barn lärde mig om andra världskriget framstod det som en tämligen enkel konflikt mellan ideologier. Nazisterna ville skapa sitt Tredje rike, övriga delar av världen ville bekämpa nazismen. Ju äldre jag blev och ju mer jag lärde mig dess mer nyanserad blev bilden, tills jag förstod att det fanns många som sympatiserade med nazismens idéer. Överallt. Sedan ville kanske inte alla bli inlemmade i ett stortyskt rike, men det handlade inte om motvilja mot ideologin utan om annat. Tänk då att befinna sig mitt i det skeendet. Hur väljer man?

De som främst ville hålla Sovjetunionen och kommunismen stången kunde välja att stå på tyskarnas sida. Det fanns de som ansåg att kommunismen var ett mycket värre och större hot än nazismen. Det fanns de som tyckte att det var makalöst dumt att gå ut i krig för ett annat folks skull. Exempelvis när England förklarade krig mot Tyskland vid tyskarnas intåg i Polen. Varför skulle de slåss för polackerna? Eller, när nazismen började göra sig mer gällande, för judarnas skull? I Frankrike blev det ockupation och samarbetsregim, medan de Gaulle och hans anhängare hellre hade sett fortsatt strid. Samarbete verkade som det bästa alternativet förstås, då behövde inte fler soldater dö. Men det innebar att raslagarna infördes och att även fransmännen bidrog till deportation av judar. Med det i backspegeln får till och med en pacifist som jag lite svårt att veta vad som är det bästa valet mellan samarbete, i det här fallet liksom i andra tyskockuperade länder och områden i praktiken att lägga sig för övermakten, och väpnad kamp.

Exemplen från spänningstider i människans historia kan räknas upp i evighet. Poängen är att ingen som har befunnit sig mitt i stormens öga har haft möjligheten att kunna se klart vad som händer. Vi kan analysera eventuella konsekvenser av beslut som fattas, men de är bara gissningar. Vi kan aldrig veta säkert vart ett beslut leder oss. Just därför blir det så viktigt att reflektera, och trots osäkerheten våga ställa oss stadigt med fötterna i marken och säga: "Det här anser jag vara rätt". Om ingen vågar ta ställning går det med säkerhet åt helvete, medan det andra sättet åtminstone ger en 50/50 chans till framgång.

Så. Hur väljer jag idag? Med ökande främlingsfientlighet över hela Europa? Vilket är vårt ödesval, det våra barnbarnsbarn kommer att sucka "Men förstod de inte hur det skulle gå" om när vår tid kommer på tal?

Det är som en mardröm att då inse att det finns människor som precis som jag tänker på ödesval och att det är tider att ta ställning - men som vill föra mänskligheten åt precis motsatt håll än det jag tror på. Personer som vill göra skillnad på och sortera ut människor. Som anser att vi befinner oss i en kris som bäst löses genom att sluta se på andra människor som bröder och systrar. Jag står där med ett enfaldigt "älska din nästa" skälvande på läpparna, och förstår inte hur det någonsin skulle kunna vara en lösning att sluta vara en medmänniska.

Inga kommentarer: