söndag, augusti 28, 2016

Konsten att nysa

Någon gång efter midnatt blev jag dunderförkyld. Antagligen var förloppet inte riktigt lika tvärt som jag upplevde det, men det kändes som om ett relä hade slagits av, och så var jag plötsligt - utslagen. Jag tänkte matt att det var typiskt nu när jag var på körhelg och allting, men det kom inte helt oväntat eftersom jag umgicks med Modset så sent som i fredags morse. På torsdagseftermiddagen började han nysa explosionsartat och min första tanke var "Å nej, jag får inte bli sjuk nu inför körhelgen på Wik". Min andra tanke var att jag hoppades att inte Rödtotten och Utegångsfåret skulle bli sjuka inför sin sin körhelg på Undersvik. Först efter det kom"Stackars Modset, vad jobbigt för honom". Jag är den sortens mor.


Jag torkade snor resten av kvällen och slogs igen av hur svårt det tydligen är för Modset att nysa. Det måste hänga ihop med finmotoriken, tänker jag mig. Muskler och nervbanor och nervsignaler och sådant. Jag vet föralldel inte utan spekulerar bara men jag hittar ingen annan förklaring till varför nysningen verkligen exploderar på det viset. Tydligen hinner han inte känna av att det är på gång, eller så kan han inte styra ansiktsmusklerna för att något kontrollera och stänga in nysningen. Resultatet blir att snoret flyger okontrollerat. Kvar sitter han med ett både förvånat och liksom kränkt uttryck i ansiktet. Undra på det när näsan plötsligt agerar på egen hand och får ett utbrott!

Det är mycket man inte vet om hur andra människor har det. Jag vet inte ens varför min egen son inte kan kontrollera sina nysningar.

Inga kommentarer: