måndag, september 05, 2016

Superkraft

Förändra det som är skevt i världen, det vill jag. För en stund sedan tänkte jag att det vore trevligt att ha någon superkraft till hjälp, men eftersom jag är tveksam till konceptet att låta sig bitas av radioaktiva spindlar och inte är född på planeten Krypton verkar det kört för min del. Men då slog det mig. Jag har en negativ grej som med övning och fokus skulle kunna användas som en sorts dödsstråle, nämligen mina ständiga frågor.

Jag blir mer och mer nyfiken på varför människor beter sig som de gör och använder mig av frågor dels för att få direkta svar, dels för att sätta igång tankeverksamhet hos dem jag ställer frågor till. Där är jag en sann lärjunge till Sokrates och alltså inte bara någon som lägger sin näsa i blöt (bildning, se). Tyvärr är jag ensam och oförstådd och kan driva folk till vansinne med frågor, följdfrågor, konsekvensen av det svaret som kunde delas upp i I och II och så nya frågor på det. Om jag nu riktigt skulle bejaka detta och träna upp en obarmhärtig maniskhet skulle jag nog kunna fälla vem som helst. Äntligen skulle jag dessutom kunna utbrista "Jag ska förinta hela världen med min dödsstråle om inte alla skärper till sig och är snälla mot varandra".

Som superkraft betraktat låter det kanske lamt, men jag tror ändå det kunde vara effektivt. Jag vet var jag skulle börja. Huka dig, skribent på Expressen som fått ur dig en så sanslöst fånig text om ärkebiskopen idag. Här kommer jag. Mitt superhjältenamn blir förstås Inkvisitatören. Eller The Inqusitor, på ren svenska eftersom vi tycker att allt låter tuffare på engelska.

Scen: skribent sitter intet ont anande och dricker kaffe på ett fik. In kommer en till synes beskedlig medelålders tant med vänlig uppsyn. Tanten sätta sig vid bordet bredvid och innan skribenten vet ordet av är samtalet igång. Efter två minuter kommer spärrelden av frågor. En timme senare har skribentens hjärna smält och hon tar två års ledighet för att sitta på en kobbe och bara få ha det tyst. Inkvisitatören ler i mjugg och drar vidare på sitt uppdrag att oskadliggöra giftspridare.

I alla tider har människor ägnat sig åt att med vassa ord försöka förinta meningsmotståndare eller fiender eller personer de är avundsjuka på. Elaka skribenter som mer har ägnat sig åt att njuta av sin förmåga att tillintetgöra, än att föra ett resonemang i syfte att förstå eller förändra, det är inget nytt för vår tid. Men giftpilarna når flera, längre, och snabbare nu. Tänk om vi alla kunde ha en reflex som fick oss att ställa oss frågan "Varför gör du det här, och vilket är ditt egentligen bakomliggande motiv" varje gång vi ville ta heder och ära av någon... Eja, vore vi där.

I väntan på det står Inkvisitatören till er tjänst.