onsdag, december 28, 2016

Liten enkät

Modset är röd i ansiktet av förkylning och rosslar som ett enkelrum på sanatoriet. Jag tänkte att en klementin skulle sitta fint, lite friskt och lättsvalt, så jag skalade en och gav honom tillsammans med muntra ord om C-vitamin och grejer. Här glömde jag helt att han betraktar citrusfrukter som i bästa fall dyster vitaminplikt, i värsta fall som något oätligt. Det tog någon minut efter att jag givit honom en skalad klementin, så kom han ut ur sitt rum och lade diskret klementinen på köksbordet och drog sig snabbt tillbaka igen.

Jag är förvånad över att jag blir så förvånad. Tydligen utgår jag från att alla måste tycka om citrusfrukter, för jag glömmer verkligen bort det här. Han är arton år så man kan tycka att jag borde veta detta om min son. Överkänslighet mot citrusfrukter, ja, men är det inte universellt att gilla smaken, verkar jag tänka.

Citrusfrukter är
A) något alla älskar
B) kulturellt betingad smak
C) äckligt? (Varför, i sådana fall?)