fredag, december 23, 2016

Traditionens estetik

En del traditioner skapar sig själva. Inte förstod jag någon gång på 90-talet när jag ironiskt hängde upp jättefula, pyttesmå plastänglar och grejer i julgranen att kitsch skulle bli en omistlig del av barnens jul. För några år sedan började jag muttra om att inte hänga upp eller till och med kasta bort de värsta grejerna. Stora protestrop från barnen. Det gick inte för sig! Sedan dess vakar de som hökar över mig varje gång granen ska kläs så att jag inte ska få för mig att smussla undan de gräsligaste föremålen.

Jag vet inte hur det kom sig, men efter året då barnen fick varsin självlysande snögubbe i julklapp så ska de (snögubbarna, inte barnen) sitta i granen. Jag har verkligen ingen aning om hur den seden uppstod, men när jag nyss ifrågasatte deras plats i julträdet tog Utegångsfåret dem och tryckte med självklarhet fast dem intill stammen. Batteriet är slut i alla utom en, så jag slipper i alla fall ha fyra självlysande små klot som ser ut som spöken och skrämmer mig om natten när jag tassar till och från badrummet



Men det är som förgjort. Det börjar så fint och bra varje år, med kulörta kulor och speciellt utvalda prydnader som barnen fick i sina julstrumpor när de var små. Det är länge sedan jag glömde vem som fick vad men avsikten är att de ska ta med sig dem till sina egna julgranar en dag. De har viss koll själva, faktiskt. Nå, där står vi och hänger fina prydnader och skrålar alla tiders bästa popjullåt någonsin. Jag wailar ikapp med Mariah Carey när jag hänger upp julgransprydnaden jag fick av Chuck, Saras och min värd i St Peter (eller var det Cambridge?), Minnesota, sommaren 2007. Precis när allt ser riktigt fint ut säger pojkarna "Och plastänglarna, mamma, du har väl inte slängt dem?" Vända till varandra "Kan du kolla och räkna dem så att vi har alla fyra?". Sedan kommer loket. Och tågvagnen. Och snögubbarna. I år lyckades jag ändå smussla undan den guldfärgade halvmånen och solen i plast, alltid något.

Mot traditionen strider estetiken förgäves.