fredag, februari 10, 2017

Skummar på ytan

Läser Hanna Hellquist. Å, Hanna Hellquist! Hjärta hjärta hjärta. Tänker sedan att jag skulle vilja skriva som hon gör, men ändrar mig och önskar att jag skulle vilja skriva som jag själv gör, men våga som hon. Det är så mycket jag inte törs skriva om. Så det blir mest yta medan jag kanske övar mig på att bli modigare. Ett steg till ökat mod är i alla fall att jag sade till mig det där med att jag vill skriva som jag.i

Tänker lite på ungdom när jag läser "En tryckare på Blue Moon Bar". Nej, jag har aldrig haft den sortens ungdomsliv. Jag var inte särskilt intresserad av att vara ung när jag var det, och nu är det liksom för sent. Ändå kan jag på något sätt känna igen mig i situationer och företeelser, trots att jag aldrig druckit, haft pojkvänner, varit ute och rumlat eller vad mer som jag skulle kunna lista upp som skiljer liv mitt liv från Hellquists. Jag vet inte hur det kommer sig, men jag tycker det är roligt.

Litteratur: den ger en människa möjligheten att för en stund leva ett annat liv.