måndag, februari 27, 2017

Utanför eller innanför?

Idag begrundar jag utanförskap. Och kommer efter idogt grubblande fram till den hjälplösa slutsatsen att det kanske är omöjligt för oss människor att känna annat än utanförskap, eftersom vi alltid är utanför alla andra än oss själva. I värsta fall är man till och med utanför sig själv, själsligen.

Vad är då innanför? Själva innanförvarandet?



Utanför? Innanför? Mitt emellan?



* Ja, jag har läst en hel del inom de allra flesta -ogier eller filosofier. Alienation, inget nytt begrepp, se. Men ändå.

** Sedan frågar jag mig om fåfängan är det sista som dör, för samtidigt som jag lägger upp bilden av mig utan annan avsikt än att sätta ett ansikte på funderingarna (ja, jisses, prettovarning) så kan jag inte låta bli att oja mig över påsarna under ögonen. Som om de skulle ha någon betydelse! Jag vet att de inte har det. Men det har tydligen betydelse för mig i alla fall. Feck it all.