lördag, februari 04, 2017

Vad är väl en melodifestival?

Det har gått snabbt, det här. Förra året förberedde han fortfarande inför kvällen genom att se till att vi som var hemma var medvetna om att ikväll var det dags, och plockade fram snacks eller ost eller vad vi nu hade skaffat in för tillfället. Han var fortfarande glad och lite ivrig även om intresset var mer för själva grejen, än för att musiken var bra.

Nyss glimtade något förbi mitt synfält på facebook. Jag tittade på klockan och kollade TV-tablån. Melodifestivalens första deltävling hade pågått en kvart redan och han satt inte i soffan bredvid mig. Jag visste inte att det var ikväll det drog igång för han hade inte sagt ett knyst. Jag gick in till honom och störde hans dataspelande för att lite fint fråga, och han svarade att han kunde titta med mig om jag ville. Nej, sade jag, undrade bara. Och så kliade jag honom lite i håret och gick igen. Med en klump i halsen och tårar bakom ögonen.

Som var och en nog förstår handlar det inte ett dugg om melodifestivalen. Det handlar om att åren runnit iväg och att jag måste försöka orientera mig i en tillvaro som på många sätt är vass och svår för mig. Jag hinner inte med. Det går för fort!

Utegångsfåret vill inte längre titta på melodifestivalen. Jag lever i den yttersta tiden.